כיצד עובדים יחסי הציבור של גוגל? מחשבות בעקבות הכנס

מחשבות בעקבות כנס google adwords

כנס גוגל, 5 ביולי, 2010, קריית שדה התעופה, ישראל. כנס השגרירים של Google AdWords.

כנס אמיתי. אנשים עם חולצות מכופתרות, תיקים שחורים מרובעים. יותר גברים מנשים, אבל גם נשים לא חסרות. בכל הגילאים - החל מחבורת בני תשע עשרה שאפילו זקן עוד לא צומח להם ועד מבוגרים שהיו מבוגרים עוד לפני המצאת האינטרנט.

אז איך נראה כנס אמיתי?

מתחיל בכך שבתור משתתפת, את מקבלת תג עם השם שלך, ובוחרת מתנה. הפעם זה היה פנקס ועט, אם אני לא טועה. ואוכל, הרבה אוכל. גוגל יודעים לפנק, את זה מיד אפשר להרגיש. נשנושים, קפה הפוך (עם בריסטות, לא פחות), פינת הממתקים המסובסדת של עלית. קהל היעד – אנשי שיווק באינטרנט. מקדמי אתרים, מקימי תכניות שותפים, וחסרי ניסיון שחושבים שהם יכולים להביא את המכה באמצעות האינטרנט.

דברי פתיחה של אריאן דייק, מנהל שיווק גוגל לעסקים קטנים. הרצאה מהירה ויחסית כובשת, של אדם שנמצא קרוב מאוד לצלחת של אחת התעשיות המובילות בעולם. אחריו, חמודה וחיננית, ריקי דרורי, סמנכ"ל השיווק של גוגל ישראל.

בינינו, מי הוא מנכ"ל גוגל ישראל? מי מכיר אותו? כי אותה דווקא כן מכירים. היא בכל מקום. ואולי יש לזה קשר לעובדה שמה שגוגל עושה כדי להתקיים זה למכור, ולכן תפקידה של סמנכ"לית שיווק חשוב הרבה יותר מלמצוא את מה שאתה מחפש. חיפוש בגוגל? עוד מעט החדשות של אתמול. מכירות, מכירות, מכירות, זו השפה השלטת כיום. גוגל עושים יחסי ציבור, כמו תמיד, לעצמם.

ושוב אוכלים

ושוב אוכלים, ושוב את מסתכלת סביבך אם את מכירה מישהו מאחורי התגים, אולי יהיה מישהו להעביר איתו את השַמֶמֶת הזו.

שלושה מסלולים הוקצו לכנס הזה, איך לא בשלושת הצבעים של מדינת גוגל. ירוק ל'ירוקים', כלומר מתחילים, כחול למביני-ביניים, ואדום לוובמאסטרים שבינינו. התחלתי בירוק, נוטה לעשות הערכת חסר ליכולותי. מהר מאוד מצאתי את עצמי ישנה במבוא לתוכנת אנליטיקס.

המשכתי להרצאה של הכחולים, ולאחר ההפסקה כבר מיקמתי את עצמי במסלול האדום. שתי הרצאות מצוינות, צבעוניות ואינטראקטיביות יחסית (אם אינטראקטיביות משמעה לשאול פה ושם את הקהל שאלה).

מה שכן, לא הכל ורוד (או אדום): בהרצאת YouTube לטובת העסק הקטן נתנו לנו שתי דוגמאות לסרטים - נהג המונית ההודי, והתינוק שאוכל רסק ירקות. "מה היה קורה," שואל רטורית המרצה,"אם החברה שייצרה את הסינר אותו לובש התינוק, הייתה שמה את הלוגו שלה עליו, או אפילו את כתובת האתר שלה בסיום הסרטון?". באמת שאלה טובה. ואם לסבתא שלי היו גלגלים, היא כבר היתה ג'מבו תלת-מנועי.

המרצה, אורן חפץ, הסביר כיצד למנף את יוטיוב לטובת קידום העסק שלך. אבל העניין הוא, כשכאשר סרט ביוטיוב מתקדם, אי אפשר לפענח בדיוק למה. אי אפשר לתת נוסחה. ובטח ובטח שאי אפשר לנחש מראש שהוא יהיה נצפה בכמות של מיליונים, ולפי הצפי הזה לסגור עם בעלי עסק מסוים שיהיו הספונסרים של אותו סרט ושל כל חייך שאחריו. זה לא הולך ככה. את יוטיוב ניתן למנף למען העסק הקטן, אמנם, אבל זה דורש לא רק הרבה מחשבה עסקית-שיווקית אלא גם הרבה הרבה מזל. ואת זה אי אפשר ללמוד בכנס.

בכלל, היתה תחושה שמנפנפים בכנס ב"כמה קל להיות מיליונר". כמה זורם הכסף בגוגל. באיזו קלות הוא יכול לזרום גם אל הכיס שלנו. אבל במסר הגלוי הזה, ישנו גם מסר חבוי: אנחנו, גוגל, צריכים כסף. עוד הרבה כסף. משהו רקוב בממלכת דנמרק, או יותר נכון, בדגל בן שלושת הצבעים - כחול, אדום וירוק.

ואם עד עכשיו היה לי ספק בכל זה, בא Google Instant והוכיח לי הכל, ואפילו יותר מזה. זה לא רק רקוב, זה בעייתי בכל רמה אפשרית. מבחינת סגירות המחשבה שהם דוחפים לנו ומבחינת רדיפת הבצע שהם מראים. אז באמת, יופי של כנס. אני בחרתי. לעולם לא אהיה שגרירה של Google AdWords. אני לא אשווה את זה ללהיות שגרירה של השטן, כי בסופו של יום (ואפילו מהר יותר, לטענתם המופרכת), גוגל יודעים הכל.

לקריאה נוספת: פרוטקציות בישראל.





מאמרים אחרונים

קישורים
- יחסי ציבור
- עיתונאים
- קשרי משקיעים
- דוברות
- בלוגים בשירות יח"צ
- חדר תקשורת
- פרסום ויח"צ

חיפוש באתר




מפת האתר