יחסי גומלין בין עיתונאים ויחצנים

מחקר על שיתוף הפעולה בין משרדי היחץ לתקשורת

מחקר על השפעתם של משרדי יח"ץ על התקשורת

בכתבה שפורסמה בעיתון הארץ, מציג עפרי אילני את עבודת הדוקטורט שכתבה מיכל סלצקי, בה עסקה בנושא יחסי גומלין בין עיתונאים, לבין יועצי תקשורת ומשרדי יחסי ציבור. מה מידת השפעתה של הודעה לעיתונות? על אילו כפתורים צריך ללחוץ בכדי להניע עיתונאי? אילו עיתונאים קלים יותר להנעה ואילו פחות?

בכדי לענות על שאלות אלו ורבות אחרות, בחנה סלצקי 373 הודעות שונות לעיתונות, מאחוריהן 13 משרדי יחסי ציבור שונים. סלצקי ניתחה את ההודעות והנסיבות המלוות אל שליחתן ואת הכתבות שפורסמו בשלושת עיתוני הדפוס הגדולים – ידיעות אחרונות, הארץ ומעריב.

מה הכי חשוב בהודעה לעיתונות?

באופן לא מפתיע, לחשיבות נושא ההודעה השפעה מכרעת על בחירתם של עיתונאים לסקר את הנושא, או לאו. אך גם לאופן ניסוחה ולניסיונו המקצועי של החתום עליה, השפעה ניכרת. בנוסף, סלצקי מצאה כי קשרים אישיים בין אנשי יחסי הציבור שמקדמים את ההודעה, לבין העיתונאים אליהם היא מופנית, גם הם גורמים משמעותיים המשפיעים על שיבוץ הידיעה בעיתון.

יחסי קח ותן בין עיתונאים, לבין משרדי יחסי ציבור

קוראי העיתונים, לרוב אינם מודעים לשיתוף הפעולה בין העיתונאים, לבין אנשי יחסי הציבור ויועצי התקשורת. אלו הם יחסי קח ותן סמויים, כפי שמכנה אותם סלצקי. קוראי העיתונים מעיינים בידיעות, סופגים את המידע וסבורים כי הוא תוצר של מחקר עיתונאי ויוזמה של העיתונאי.

כאשר למעשה, בחלק גדול מהמקרים מדובר במידע מוכן וערוך שהעיתונאי קיבל לידיו מאיש יחסי הציבור. יתרה מכך, לא אחת, ניתן למצוא ידיעות המתפרסמות בנוסח זהה, בכמה כלי תקשורת שונים. אותן ידיעות מועתקות, כפי שהן, מההודעה לעיתונות, אל דפי העיתון.

איזה עיתון מיח"צן הכי הרבה?

מנתונים שנאספו במהלך השנים 2004 ו – 2005, עולה כי העיתון ה"מושפע" ביותר, מעבודתם של משרדי יח"ץ ומהודעות לעיתונות, הוא עיתון מעריב. אחריו עיתון ידיעות אחרונות ועיתון הארץ – שהשפעתן של הודעות לעיתונות ניכרת בו בצורה הכי מועטה.

לחץ כאן להתעדכן בחדשות הכי חמות בתחום יחסי ציבור: חדשות תקשורת





מאמרים אחרונים

קישורים
- יחסי ציבור
- עיצוב לוגו
- אינטרנט ותקשורת
- חשיפה בתקשורת
- תדמית באינטרנט
- חדשות בתחום יחסי ציבור

חיפוש באתר




מפת האתר