עיתונאים

מיהם העיתונאים שמניעים את גלגלי התקשורת וכיצד

מי הם עיתונאים ומה תפקידם?

קיימים ארבעה סוגים עיקריים של עיתונאים ועל מנת להבין את מהות המקצוע הזה, חשוב להפריד ולבחון כל סוג בנפרד. אומנם בסופו של יום כולם כאחד מעלים נושאים על סדר היום הציבורי ומביאים דברים לידיעת הציבור – ההבדלים בין הסוגים השונים משמעותיים מאוד.

 

הסוג המוכר לרוב האנשים, הוא העיתונאי שמכונה "ריפורטר", זה שלמעשה משיג ידיעות חדשותיות ומביא לפרסומן בכלי התקשורת בו הוא מועסק. כתבותיו יתמקדו בעובדות הנוגעות למושא הכתבה, תוך ניסיון להציף במסגרת הכתבה את המידע הכי מעניין ואקטואלי.


עיתונאים מסוג זה מרבים לשתף פעולה ולהיעזר במשרדי יחסי ציבור, הם יכולים לסקר מגוון תחומים: משפטים, כלכלה, צרכנות, צבא וביטחון, פוליטיקה, רווחה, אקדמיה ועוד.

 

סוג נוסף, הוא העיתונאי הפרשן. לרוב יהיה לעיתונאי מסוג זה תחום סיקור ממוקד בו הוא "מתמקצע", ובמסגרת כתבותיו היא ינסה לנתח מצבים שונים בתחום הסיקור שלו ולהסבירם כפי הבנתו לקהל קוראיו. התחומים העיקריים בהם עוסקים עיתונאים מסוג זה, הם התחום הכלכלי, הפוליטי והביטחוני.

 

לצד מדורי הדעות בעיתונים, בהם הציבור הרחב יכול לתת את דעתו על מגוון נושאים ועורך המדור יביא את המעניינים שבהם לפרסום, קיימים גם עיתונאים שזו מהות עבודתם - ה"פובליציסטים". עיתונאי זה כותב ומפרסם מאמרי דעה, בנושאים שהוא מוצא לנכון להעלות על סדר היום הציבורי במטרה לעורר דיון.

 

כך למשל, ההבדל בין ה"פובליציסט", לבין ה"ריפורטר", הנו הבדל תהומי: האחד תפקידו לסקר באופן אובייקטיבי נושאים שונים, באופן נרחב ככל שניתן ולו השני מביע את דעתו הסובייקטיבית בעניינים שונים על סדר היום ואפילו מבחינת אופי הכתיבה ל"פובליציסט חופש רב, הוא יכול להיות הומוריסטי, ציני, או סאטירי.

 

האחרון והחביב הוא עיתונאי המגזינים, זה שיוצר כתבות צבעוניות, מציצניות, סנטימנטאליות ולעיתים אף כאלו שמגישות לקהל הקוראים קוריוזים נחמדים. כתבים אלו לרוב לא יופיעו במדורי החדשות של העיתון, אלא במוספים ובמגזינים. יחד עם זאת, במידה והנושא המסוקר הנו נושא אקטואלי וחשוב במיוחד, לעיתים ניתן יהיה למצוא את כתבותיהם אף בעמודי השער.

עיתונאים כחלק מעולם התקשורת

רבות דובר על יחסי הגומלין בין העיתונאים, לבין יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור, היות ועל אלו ניתן למצוא מידע רב בעמודים השונים באתר, דף זה מוקדש לנושאים שבין העיתונאים, לבין הקולגות שלהם  וקהל הקוראים.

 

כללי האתיקה העיתונאית זהים לכולם, המטרות דומות וקהל הקוראים הוא בחלק גדול מהמקרים קהל קוראים משותף. אז מה בכל זאת הופך אותם לכל כך שונים אלו מאלו והיכן ניתן למצוא את המכנים המשותפים שהופכים את אופן עבודתם לכזה שניתן להבין ולנתח? מה מבדיל בין עיתונאי טוב לבין אחד שמהות עבודתו מסתכמת בהקלדה? הציצו כאן לעולמם של אלו שמעצבים את עולם התקשורת.


יחסי ציבור ועריכת מסיבת עיתונאים

מסיבת העיתונאים נערכת על מנת להעביר רושם ולשגר מידע לגבי ארגונים או אנשים ידועים לציבור. מטרתה לפנות במרוכז אל מגוון רחב של כלי תקשורת, ומשם... ההחלטות החשובות בידי העיתונאים.

כתבו עליך בעיתון ולא מה שרצית?

אנשים זוכים לראות את שמם, או סיפורם, מתנוסס על גבי דפי העיתון בנסיבות שונות – לעיתים לאו דווקא בנסיבות נעימות. מה אפשר לעשות? לחץ כאן...


מאמרים אחרונים

קישורים
- יחסי ציבור
- יחסי ציבור לעורכי דין
- יחסי ציבור באינטרנט
- כתיבה שיווקית
- חדשות תקשורת
- חדשות יחסי ציבור

חיפוש באתר




מפת האתר