סיקור עיתונאי - היום ולפני 20 שנה

מה השתנה באופי הסיקור העיתונאי?

שינויים בסיקור העיתונאי, במהלך 20 השנים האחרונות

מחקר חדש בחן את התמורות שחלו באופן הסיקור העיתונאי לאורך 20 השנים האחרונות והעלה כי אחוז הידיעות בעיתונים היומיים הגדולים, אשר מתייחסות לאירועים עתידיים שספק אם יקרו – גדל בצורה משמעותית.

איך זה קורה? לא אחת, יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור מנדבים לעיתונאים מידע על אירועים שצפויים לקרות. הלקוח מרוויח חשיפה תקשורתית לפי תנאים שונים והעיתונאי זוכה לסקר את הנושא ראשון. כפי שפורסם בכתבתה של יעל גאוני בגלובס, במחקר שערך ד"ר מוטי נייגר, הוא בחן 1745 כותרות ראשיות בעיתוני הדפוס היומיים, משנת 1985 ועד היום.

במחקרו, חולקו הכותרות שהתייחסו לאירועים הצפויים להתרחש, לארבע קטגוריות. הראשונה, התייחסה לכותרות שסבירותן גבוהה מאוד ומדובר בנושאים שראוי לסקר לפני התרחשותם – כמו תחזית מזג האוויר, לדוגמא, או אירועים רשמיים שצפויים להתקיים בימים הקרובים.

הקטגוריה השנייה היא כותרות בעלות סבירות גבוהה, שלמרות שיש בהן רמה מסוימת של ספקולציה, מדובר בהערכות מבוססות, כמו לדוגמא צפי להשבתת מערכת החינוך. בקטגוריה השלישית כותרות בעלות רמת ספקולציה גבוהה, שאף הכתב עצמו מעלה בהן את סייגיו. בקבוצה הרביעים כותרות שמתייחסות לעתיד הלא ידוע.

כמחצית מהכותרות בעיתונים היומיים הגדולים ספק אם יתממשו

המחקר הראה כי לאורך 20 השנים האחרונות, כ – 70% מהכותרות הראשיות היו כותרות לכתבות אודות אירועים עתידיים וכ – 20% מהידיעות בעמוד הראשון התייחסו לאירועים הצפויים לקרות, במידה משתנה של סבירות.

מבחינת נתון זה, לא חלו שינויים ניכרים לאורך השנים, מה שהשתנה הוא מידת הסבירות של האירועים עליהם כתבו בעיתונים להתרחש. הקטגוריה השלישית והרביעית, שכללו כותרות על אירועים עתידיים ברמת ספקולציה גבוהה, היוו 17% מהכותרות בעבר וכיום הן מהוות 41%. לפי נתון זה, קרוב למחצית מהכותרות בעיתוני הדפוס היומיים הגדולים, מתייחסות לאירועים שספק אם יתרחשו.

לכתבות נוספות על התקשורת בישראל לחץ כאן: חדשות תקשורת





מאמרים אחרונים

קישורים
- יחסי ציבור
- יחסי ציבור לעורכי דין
- יחסי ציבור באינטרנט
- עיצוב לוגו
- כתיבה שיווקית
- עיתונאים
- חדשות יחסי ציבור

חיפוש באתר




מפת האתר