יחסי ציבור לפוליטיקאים

כל אנשי הקמפיין - על יחסי ציבור לפוליטיקאים

הפילוסוף הפוסט מודרניסט מישל פוקו הגדיר את התקופה בה אנו חיים כתקופת "הפטפוט", כלומר, הבאזז שיוצר הדבר הוא הנושא האמיתי ולא הדבר עצמו.

כשמתרגמים את האמירה הזו לחיים שלנו אנו מבינים כי אין זה משנה כלל אלו דגני בוקר נאכל, איזו מכונית נקנה או איזה ג'ינס נלבש - חשוב יותר השיח שנוצר סביב המוצר.

עיקרון זה הוא המנחה משרדי יחסי ציבור ליצור תדמית מסויימת, ליצור באזז, הילה, דיבור, פטפוט בשיחות הסלון, לגרום לציבור לחשוב בצורה מסויימת על מוצר, תופעה או אדם או במקרה שלנו - פוליטקאים.

ניקסון וקנדי, נתניהו ופרס

המפנה בעניין יחסי הציבור לפוליטקאים התרחש במהלך מערכת הבחירות בשנת 1996.

במערכת הבחירות הזו התמודדו בנימין נתניהו ושמעון פרס על ראשות הממשלה.

בעוד שמעון פרס דגל בשיטה הישנה של מהות ותוכן, בנימין נתניהו הבין כי יחסי הציבור חשובים גם כן.

בעימות שנערך ביניהם בטלוויזיה נראה שמעון פרס עייף וכבוי לעומת ביבי שאופר בקפידה על ידי צוות מאפרות והונחה על ידי אנשי יחסי הציבור שלו לגבי תנועותיו, אמירותיו וכו'.

העימות, כך נטען, היה זה שהיטה את הכף לטובת בנימין נתניהו.

אין זו הפעם הראשונה בה רואים שתדמית ורושם משפיעים על דעת הקהל הציבורית.

דוגמא מפורסמת היא הדוגמא האמריקאית מראשית ימי הטלויזיה אודות העימות בין ניקסון לקנדי, אשר ממחישה כיצד מראהו החיצוני של המועמד וסימנים חיצוניים של רושם שהוא מבקש ליצור יכולים להפוך את הקערה הפוליטית על פיה ולהוביל למהפך ונצחון של הצד שהסתייע ביועצי תקשורת.

קשה לדבר היום על פוליטקאי ללא איש יחסי ציבור הצמוד אליו. תפקידו של יחצ"ן הוא לא לומר לפוליטקאי מה להגיד אלא איך להגיד, באיזה טון, באיזה אופן, באילו מילים ולמי.

כמובן, הפוליטקאי הוא זה שעומד מול המצלמות ומול הציבור, אך היחצ"ן הוא זה המכוון את זרימת התוכן כך שיישמע נכון ויהלום את דעת הקהל הציבורית.

הפרקטיקה המקצועית של ייעוץ בפוליטיקה

פוליטיקה היא עסק מורכב של מאבקי מידע ושליטה. היחצ"ן של הפוליטקאי צריך להיות מעורב ומיודע על כל המתרחש מסביבו של הפוליטקאי, לעתים אף בלא ידיעתו.

הוא עומד מול גופי התקשורת ובוחר לשחרר את המידע שבידיו בצורה מושכלת, שתאיר את הנציג שלו באור חיובי.

תפקיד נוסף של היחצ"ן הוא להבליט את העשייה הטובה בעיניי הציבור ולהסתיר את העשייה השנויה במחלוקת.

בנוסף, הוא מייעץ לפוליטקאי לגבי האירועים שכדאי לו ללכת, הציבור אליו הוא צריך להתקרב והאג'נדה אותה הוא צריך להציג בהתאם לתקופה.

כמו עורך דין טוב, איש יחסי הציבור חייב להיות נאמן ללקוח שלו ולייצג אותו מול הציבור בצורה הכי טובה שהוא יכול, ללא תלות באמונותיו האישיות.

חשוב שהפוליטיקאי יידע גם מתי הצעותיו של איש יחסי הציבור פוגעות באמונותיו הפנימיות ויחליט לעמוד על עקרונותיו.

מי יכול להיות איש יחסי ציבור של פוליטיקאי?

יחצ"ן של פולטיקאי חייב להיות בעל השכלה מתאימה וידע עצום במגוון תחומים, כמו כן בעל קשרים חזקים עם גופי עיתונות ודמויות ברות השפעה במפת התקשורת הישראלית.

חשוב להבין כי ייצוג של פוליטקאי מתרחש בכמה חזיתות ולמעשה קהל היעד הוא חמקמק ודינמי מכפישמוגדר בעבודה במסגרת יחסי ציבור לגופים מסחריים.

הייצוג הוא מול כל הציבור, מול אנשי התקשורת ומול הפוליטקאים האחרים וזוהי רמת הייצוג הכי גבוהה והכי מקצועית שקיימת. יחד עם זאת, הדינמיות והאתגר גדולים באותה מידה.



מאמרים אחרונים

קישורים
- עבודת קריאייטיב ליחסי ציבור
- יחסי ציבור באינטרנט
- ניהול משברים תקשורתיים
- יחסי ציבור ברשתות חברתיות
- איך מייחצנים יום עיון?
- להיות דובר של ארגון
- גם האוניברסיטה צריכה יח"צ

חיפוש באתר




מפת האתר