תפקיד הדובר - ייצוג הארגון מול התקשורת

עבודה בדוברות - הפנים של הארגון מול המדיה

ארגונים ותאגידים גדולים, לרבות עמותות וחברות, מעמידים לעצמם מערך רחב ומובנה של אנשי יחסי ציבור, האמונים על תיווך בין הגוף המאוגד לבין הקהל הרחב, בתיווך התקשורת ובפרט העיתונות.

מערך היחצ"נות כולל בעיקרו יועצי תקשורת, אסטרטגים, מנהלי יחסי ציבור ודוברים.

במקרים מסוימים דוברי הארגון משמשים גם יחצנים ובתפקידים נוספים, כשהיקף פעילותם מותנה במידת הכשרתם ובכשרונותיהם. תפקידם קריטי ביותר לארגון שכן הם מופקדים על ייצוגו והשרדותו גם בעתות משבר תקשורתי.

לתחום יחסי הציבור והדוברות אף מוענק פרס האריה השואג המציין קמפיינים ומהלכים ראויים לציון, על ידי האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות. 

עליית מקצוע הדוברות

מחקר שנערך באוניברסיטת בר אילן העלה כי בכל העולם, ואף בישראל, מתקיימת עלייה משמעותית ומתמשכת בפעילות יחצ"נית.

בזירת התקשורת הישראלית, העיתונים הגדולים מושפעים מדוברים, כשהפקטור לכך נעוץ בין היתר גם בלחץ עיתונאי, כוח אדם קטן יחסית ומועדי הגשה מלחיצים – כך נוצר ביקוש מתמיד לכתבות ונושאים "חמים".

המחקר עוד מראה כי בהפצת הודעה לעיתונות משפיעים על פרסומה בעיקר אופן ניסוחה, הנסיון המקצועי של היחצן האמון עליה, וקשריו עם עיתונאים המפרסמים.

בתחום האקדמי הדוברות היא מקצוע נחשק ובזכות – היא נלמדת במסגרת לימודי יחסי ציבור במוסדות לימוד וכוללת תיאוריה להכשרה בתחומי התקשורת השונים, רזי העיתונות, עולמה המסועף של היחצ"נות, נוהלי הפקות אירועים תקשורתיים ושיווקיים ועוד.

הדוברים משתלבים ומועסקים במשרדים וחברות ליחסי ציבור, משרדי דוברות בחברות שונות, החל מעסקים קטנים, ארגונים גדולים ועד למשרדי הממשלה. 

מה תפקידו של הדובר?

לדובר מקצועי רקע נרחב בלימודים ובפרקטיקה של תקשורת המונים, עיתונאות, עבודה של יחצן, ניהול, שיווק וכיוצא בזאת.

הוא בקיא בדעת קהל, דינמיקת יחסים בחברה הישראלית, הזירה התקשורתית, הלשונית והתרבותית על גווניה, לרבות מגמות כלכליות וחברתיות.

מבחינת הארגון שהוא שותף לו, הוא מעורב בתהליכי קבלת ההחלטות, הדיונים האסטרטגיים, ותפקידו לשרטט תגובות צפויות במפת התקשורת לנוכח מהלכים.

הוא אחראי להוצאת הקומוניקטים ולהתנהלות בעת משברים (שיקום אמון הציבור), המשפיעה לאין ערוך על סיקור תקשורתי במדיה.

בשל כוחו מוטלת עליו אחריות רבה לייצוג ראוי ויש לצפות כי הוא ינצל זאת לרטוריקה מתוכננת בקפידה.

במקרים רבים מקובל לבקש אישור דובר הגוף על מנת לראיין את עובדיו, ונכון הדבר בעיקר במשרדי הממשלה ובצה"ל. במידה ומדובר בדובר אישי של אדם בכיר, הוא יתלווה אליו בכל מפגש תקשורתי ויכינו מראש כיצד להתנהל.

הדובר בקשר מתמיד עם ציבור העיתונאים והוא זה שאמון על יוזמת מסיבת עיתונאים ואירועי השקה. הוא מחליט במסגרת זו מה יהיה "און" או "אוף דה רקורד" – מה ניתן לציטוט ולייחוס ומה לא.

מתוקף תפקידו, הוא יכול למסור מידע באופן בלעדי רק לערוץ מדיה או עיתונאי אחד, כמהלך שיווקי.

בשל כוחו הוא יכול להיות מקורב לאנשי ה"ברנז'ה" בקרב מובילי הדעה וכך להיות איתם בקשר קבוע לייצוג ארגונו בכלי התקשורת.

לדובר אפוא כוח רב וכל ארגון אחראי חובר לדוברים מקצועיים לשם התנהלות מוצלחת מול התקשורת.

למידע נוסף על דוברות:



מאמרים אחרונים

קישורים
- כתיבה שיווקית לאתרים
- יחסי ציבור בטלויזיה
- תדמית: עשה זאת בעצמך
- מיתוג מסעדות
- יחסי ציבור לאקדמיה
- עצב לעצמך לוגו
- איך מייחצנים כנס?

חיפוש באתר




מפת האתר