קידום יחסי ציבור וחשיפה בטלויזיה

הטלויזיה כפלטפורמה לקידום יחסי ציבור

הטלוויזיה לערוציה השונים מהווה כיום אחת המדיות המרכזיות והמבוקשות לקידום יחסי ציבור. אייטמים ואישים, הזוכים לחשיפה בטלוויזיה, הופכים לנושאים, אשר עולים על סדר היום הציבורי ומשפיעים על דעת הקהל, תרבות הצריכה ומגמות השוק.

ההיצע הרב של תוכניות אירוח, תחקירים, מהדורות חדשות בערוצים השונים ורצועות שידור בנושאי כלכלה, תרבות, בריאות ואחרים, מציע פלטפורמה נרחבת לפרסום וחשיפה בפני קהלי יעד מגוונים.

בעידן תקשורת רב ערוצית וכניסת רשתות הכבלים לתחום, המתאפיין בזיפזופ מתמיד וחיפוש אחר ריגוש ועניין, מתעצמת התחרות בין הערוצים והתוכניות על בחירותיו והעדפותיו של הצופה, כפי שהן משתקפות במדדי הרייטינג.

במקביל, לתוכניות והפקות הטלוויזיה הרבות קיים אינטרס משל עצמן בקידום יחסי ציבור והרחבת מעגל הצופים, כדי להישאר רלוונטיות ופופולריות. לכן, שעה שאדם פרטי מעוניין למנף את עצמו, רעיונותיו או עסקו באמצעות חשיפה בטלוויזיה, הוא נדרש לפגוש את הצרכים והיעדים התקשורתיים אחריהם תרות התוכניות השונות.

פניה למערכות של תוכניות טלוויזיה

טרם ייזום פניה לתוכנית זו או אחרת נדרש בעל העסק הפונה לגבש בתמצית את הנושא או המסר, שהוא מעוניין לקדם ולהכין תשובות לשאלות אפשריות, שיועלו על ידי מערכת התוכנית וההפקה.

בהמשך יש למפות את מגוון התוכניות הקיימות ולהחליט איזה סוג תוכנית יהווה במה מתאימה ואופטימילית לחשיפה. בהיבט זה קיימים מספר מישורי התייחסות: מיקוד הנושאים בהם עוסקת התוכנית המבוקשת - כלכליים, תרבותיים, רפואיים וכד'.

קהלי היעד אליהם פונה התוכנית - אנשי היי טק, פעילים בשוק ההון או עקרות בית ופנסיונרים, הצופים בטלוויזיה בשעות הבוקר וכן מידת החשיפה של התוכנית - בהתאם לשעת השידור (פריים טיים) וכמובן מדדי הרייטינג.

לאחר מכן מומלץ לערוך סדר עדיפות בין התוכניות השונות ולפנות ראשית לפופולריות ביניהן,  בכדי לא "לשרוף" את האייטם על תוכניות נצפות פחות, לאמוד את מידת הביקוש והעניין לנושא המוצע ולהתקדם בהתאם.

לאחר השגת דרכי ההתקשרות עם מערכת התוכנית הרלוונטית בכתובת מייל או מספר טלפון, תיעשה הפניה על פי רוב לצוות התחקירנים, המהווה מסננת ראשונית של ההצעות להשתתף בתוכנית.

התחקירנים אמונים על העלאה לשידור של נושאים חמים, המצויים בכותרות וכאלה, שהינם בעלי פוטנציאל להגביר את אחוזי הצפייה בתוכנית. במסגרת עבודתם סוקרים התחקירנים את העיתונות היומית ולא אחת, נושאים המופיעים בבוקר בעיתון מתפתחים לאייטמים, המשודרים בערב בטלוויזיה.

לכן, מומלץ שפניה לתחקירנים תקושר לנושא אקטואלי המבוסס על פרסום מוקדם של כתבה בעיתון, תוך התאמה לאופי וסגנון התוכנית והצגת הנושא באופן בהיר, תמציתי וקולח.

תחקירן, המגלה עניין בנושא מסויים שהוצע לו יבקש להבטיח בדרך כלל בלעדיות בפרסום הטלוויזיוני ויעלה את הנושא במסגרת ישיבת מערכת בפני עורכי התוכנית, האמונים על תכניה.

במידה ומתקבל אור ירוק לעיסוק באייטם בתוכנית, תחזור המערכת אל הפונה לצורך קבלת פרטים נוספים. כאן המקום לפרט על הנושא בהרחבה, תוך מענה ענייני על שאלות שמציגים התחקירנים והעורכים.

במקרים רבים מחפשת ההפקה, אשר אחראית על הפן הניהולי והלוגיסטי של התוכנית, אחר חומר ויזואלי, כמו דגם של מוצר, מצגת וכד' כדי להקנות לאייטם מימד מוחשי ולמשוך באופן זה את הצופים.

ההפקה היא גם זו שתתאם מול הפונה את מועד צילום האייטם, כתלות בסוג התוכנית -  שידור ישיר או מוקלט. בהיבט זה יש לגלות גמישות ולהתכונן לקראת ראיון טלוויזיוני מבחינת רהיטות ושטף הדיבור, בחירת אופן הלבוש וכד'.

את התהליך כולו ניתן לקצר באמצעות קיום קשרים אישיים עם המדיה הטלוויזיונית, המאפשרים  פניה ישירה לגורמים בכירים בתוכנית - עורך או מפיק ראשי, אשר מאשרים את האייטם באופן עקרוני ומעבירים את הטיפול והתיאום בפועל אל התחקירנים.

הערך המוסף שמציעים משרדי יחסי ציבור בתחום לעומת פניה פרטנית למדיה הטלוויזיונית
אמנם, אדם או עסק פרטי יכולים לפנות באופן עצמאי למערכות תוכניות טלוויזיה, לתאם אייטם לשידור ולהשיג חשיפה, אך לפניה באמצעות משרדי יחסי ציבור, המעורים בתחום ואשר קנו לעצמם שם ומוניטין, נודעים לא מעט יתרונות.

לשם כך, יש לבחור במשרד יחסי ציבור בעל נסיון עשיר ורזומה מוצלח של עבודה עם המדיה הטלוויזיונית. משרדים כאלה צברו ותק ומומחיות בתחום ויידעו כיצד למנף את הנושא המבוקש לפרסום באופן אופטימילי, הן בדרך הצגתו ושיווקו והן בהיבט מתן במה הולמת, שתאפשר חשיפה מקסימלית.

משרדי יחסי ציבור, אשר עובדים באופן הדוק מול מערכות הטלוויזיה וריכוזי הכתבים, מדברים בשפתה של מדיה זו, בקיאים בלוח השידורים ומכירים את האופי והצרכים של התוכניות השונות.

כפועל יוצא, יערכו אנשי היח"צ מיפוי של התוכניות הקיימות מבחינת ז'אנר וסגנון, יפלחו לקהלי יעד ומגזרים רלוונטיים באוכלוסיה כמו קהל רוסי, דתי או חילוני לדוגמא ויאתרו את התוכניות המתאימות ביותר לצורך מינוף הלקוח.

בתחילה יבקשו משרדי יחסי הציבור לעניין את התוכניות הנצפות ובעלות מדד הרייטינג הגבוה יותר ובהמשך יפנו לתוכניות הפופולריות פחות.

על בסיס נסיון רב ויצירתיות ישכילו אנשי יחסי הציבור להציג את הנושא המבוקש לחשיפה באופן, אשר יקדם את צרכי הלקוח ובד בבד ישרת את האינטרס של התוכנית ויוביל להגברת אחוזי הצפייה בה.

כך, יידעו אנשי היח"צ לנצל מצבי משבר כלכלי כללי במשק או בענף מסויים בו, לשווק את לקוחותיהם כמומחים בתחום או לשלבם בפאנל של מומחים מקצועיים בתוכניות אירוח.

בנוסף, ויש שיראו בכך יתרון מהותי, משרדי יחסי ציבור, המקיימים פעילות ענפה עם המדיה הטלוויזיונית, יצרו עמה מערכות יחסים ארוכות שנים, המושתתות על אמון הדדי.

לא אחת, האינטראקציה בין הטלוויזיה למשרדי יחסי ציבור מבוססת על מעין מודל קח תן - במסגרת הקשרים השוטפים ביניהם, יש ומשרדי יחסי הציבור פונים אל מערכות הטלוויזיה ומעניינים אותן באייטם זה או אחר ויש והמערכות פונות אל המשרדים בבקשה לקבל נושאים, זאת באשר מרבית משרדי יחסי הציבור עוסקים במגוון תחומים ומהווים קרקע פוריה של חומרי גלם ורעיונות.

יתרון נוסף טמון בשיטת העבודה של משרדי יחסי ציבור, הפונים באופן רוחבי למספר מערכות או ריכוזי כתבים ומציעים נושא לאייטם, אשר יוכל לשמש את אחת מבין מגוון התוכניות בערוץ.

במקרים בהם נדרשת תגובה מיידית לנושא המצוי בכותרות ובמטרה להשיג קדימות ובלעדיות, יפנו משרדי יחסי ציבור, אשר עובדים עם הטלוויזיה, למספר ערוצים במקביל ויפעלו כמכבש לחצים לקידום חשיפת לקוחם בהקשר הרלוונטי.

בנוסף, מציעים משרדי יחסי ציבור שירות הכנה לקראת ראיון טלוויזיוני, תורמים מנסיונם טיפים להצגת הנושא באופן מעורר עניין, מגבשים עם הלקוח מענה לשאלות אפשריות של המראיין ומסייעים בהתאמת הלבוש ובחירת סגנון ההופעה.



מאמרים אחרונים

קישורים
- משרד יחסי ציבור
- משבר תקשורתי
- מה מעניין את התקשורת
- יחסי ציבור לעמותות
- מלחמת החינמונים בעיצומה
- תוכן שיווקי
- תקשורת ואינטרנט

חיפוש באתר




מפת האתר